Marathon lopen op dadels?

Sporten en eten zijn mijn passie. Nu leek het mij een uitgelezen kans om tijdens mijn training voor de marathon van New York te experimenteren met eten. Mijn eerste marathon, 3 jaar geleden, liep ik op de bekende sportgels. De bekende sportdranken zoals AA., isostar etc nam ik destijds al niet, omdat ik er misselijk van werd.

Voor de marathon begon ik zo zeven maanden geleden (ergens in april) rustig te trainen met Run2forty2. Tijdens onze wekelijkse duurlopen in de duinen werd er veel gekletst (veel stoere vrouwen deden mee) over hardlopen en vooral eten. Hoewel het grootste deel van de groep vast hield aan de sportgels en sportdranken experimenteerde ik er op los. Tja wat zat er nou een sportgel? Heel veel glucose om je glycogeen voorraden in je spieren aan te vullen, anders ga je verzuren en elektrolyten om je mineralen aan te vullen en zouten om het verlies door zweten aan te vullen. Ik maakte mijn favoriete cacao smoothie en met wat extra dadels bij me, gingen de duurlopen als een trein. Nu was ik altijd tegen het rennen met een hardloopgordel. Zo niet cool, maar ja na 20 km is er in de duinen ook geen water of eten te vinden, dus moest ik er ook aan geloven. Ik kocht meteen wel de meest hysterische kleur. Met een cacao smoothie in mijn ene flesje en kokoswater in de andere… easy peasy NYC marathon in 4:40 min gelopen op zondag 2 november 2014.